Echografie

Echografie is veelal bekend van de echo’s van een zwangere vrouw. Fysiotherapie Veendam maakt ook gebruik van echo-onderzoek, om een beeld te krijgen van de ‘zachte’ weefsels. Denk hierbij aan spieren, pezen, slijmbeurzen en kapsels. Wat en hoe? Fysiotherapie Veendam weet er alles van!

Meer duidelijkheid

Met echo-onderzoek kan al snel en duidelijk een beeld van de klachten worden gegeven. Een echo geeft een beeld vanaf de binnenkant van het pijnlijke gebied. Dat is prettig, omdat aan de buitenkant niet alles zichtbaar of voelbaar is. De diagnose van een klacht is met een echo zeer nauwkeurig, waarbij bepaalde veroorzakers van een klacht ook uitgesloten kunnen worden. Hiermee kan een behandeling zich beter richten op de klacht, in plaats van op het bestrijden van symptomen.

Hoe werkt echografie?

De fysiotherapeut plaatst de onderzoekskop van het echo-apparaat op de huid. Het apparaat zendt ultrageluidsgolven het lichaam in, die je zelf niet waar kan nemen. De geluidsgolven kaatsen vervolgens terug naar het echo-apparaat. De computer zet deze geluidsgolven om naar een zwart-wit beeld, de echo, die vervolgens zichtbaar is op het scherm. Aan de hand van de beelden stelt de fysiotherapeut de diagnose van uw klacht en maakt hij een behandelplan.

Bij welke klachten is echografie geschikt?

• Spierblessures
  • Peesblessures (bijvoorbeeld een gescheurde pees of bij verkalking)
  • Onderzoek naar cystes
  • Scheurtjes in of verrekking van gewrichtskapsel of banden
  • Als hulpmiddel bij het trainen van rompstabiliteit bij lage rugklachten

Benieuwd of shockwave ook iets voor uw klacht kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op of maak een afspraak met één van onze therapeuten.

Fysiotherapie Veendam biedt u volgende behandelmethoden aan:

Indien nodig zijn deze therapiesessies ook aan huis mogelijk!

Bij Fysiotherapie Veendam is een afspraak snel gemaakt ...