Shockwave

Shockwave verwijst naar hoogenergetische schokgolven, die door middel van een behandelpistool diep in het lichaam worden aangebracht. Wat en hoe? Fysiotherapie Veendam weet er alles van!

Wat is shockwave?

De schokgolven, die met een behandelpistool worden toegediend, maken pijnlijk en vaak verhard weefsel los. Hierdoor ontstaat een verbetering in de doorbloeding en stofwisseling van het pijnlijke gebied. Pijnklachten nemen hierdoor af en het weefsel kan sneller herstellen.

Diverse klachten die inzichtelijk zijn gemaakt middels echografie, kunnen behandeld worden met shockwave. De behandeling wordt soms als een beetje pijnlijk ervaren, maar de fysiotherapeut houdt altijd rekening met uw pijnbeleving en vertelt vooraf wat hij gaat doen.

Kenmerken van shockwave

Korte behandelduur

Snel en effectief resultaat

Bewezen effectief bij chronische klachten

Behandeling van klacht in plaats van symptomen

Minimale bijwerkingen

Bij welke klachten is shockwave geschikt?

• Verkalking
  • Tennis- of Golferselleboog
  • Hielspoor
  • Slijmbeursontsteking
  • Nek- en schouderklachten
  • Achillespeesklachten
  • Scheenpijn (shin splints)
  • Kniepeesontsteking (Jumper’s knee)
  • Triggerpoints
  • Langzaam of niet helende fracturen
  • Spasticiteit

Benieuwd of shockwave ook iets voor uw klacht kan betekenen? Neem vrijblijvend contact met ons op of maak een afspraak met één van onze therapeuten.

Shockwave bij Spasticiteit

Spasticiteit komt voor bij verschillende aandoeningen en kan als zeer beperkt en pijnlijk worden ervaren. Spasme is een verhoogde spierspanning in een spier, waardoor er een beperking ontstaat in de bewegelijkheid van één of meerdere gewrichten. Dit kan pijn geven en ook voor beperkingen in het dagelijks leven zorgen.

De behandeling van spasticiteit bestonden tot voor kort uit; fysiotherapie, botoxinjecties, spalken en operaties.

Er is sinds kort een nieuwe behandelmethode die zou kunnen helpen om het spasme te kunnen verminderen, namelijk shockwave. Door het geven van kleine 'schokjes' met een apparaat aan de spieren, probeer je de spanning te verminderen. De spanning wordt voor zowel dat moment als voor langere termijn verminderd. De praktijk wijst uit dan wanneer er 3x behandeld wordt à 1 keer per week, er een vermindering van spierspanning is voor een periode van 3 maand. Dit is dus vergelijkbaar met het resultaat dat botoxinjecties geven.

Fysiotherapie Veendam biedt u volgende behandelmethoden aan:

Manuele therapie

Shockwave

Echografie

Mulligantherapie Ontspanningstherapie

Triggerpointtherapie

Dry needling

Medical taping

Oefentherapie

Houdingstherapie Geriatrische therapie

Shockwave bij Spasticiteit

Indien nodig zijn deze therapiesessies ook aan huis mogelijk!

Bij Fysiotherapie Veendam is een afspraak snel gemaakt ...